Magazines als Wendy gaan dood

magazines_komen_en_gaanSamen met een collega liep ik me al een tijdje te verbazen over het feit dat een magazine als Wendy in het schap kon liggen. Wij hebben veel bladen zien komen en gaan, en deze moet gaan. Dat blijkt uit het nieuws wat ons net bereikt: uitgever Wind Publishing stopt met Wendy.

Een magazine, puur gebaseerd op de zelfverheerlijking van persoon Wendy en haar BN-er vrienden: wie zat daar nu op te wachten? Het originele idee – ooit opgezet met het superteam Bladendokter en hoofdredacteur Lenny Gerdes – beloofde heel wat moois met een goed concept. Maar na één nummer vertrokken zij. Zei dat al niet genoeg? Toch volgde het nieuws dat Wendy van 4x per jaar naar 8x per jaar ging. Waarom?

Tijdgeest

Vanuit een gezonde marketingkennis en -ervaring kan je in combinatie met een beetje nuchter verstand en voeling met de nieuwe tijdgeest redelijk inschatten of bedrijven een gat in de markt kunnen slaan of de plank volledig misslaan. Was dit dus een typisch gevalletje van bedrijfsblindheid: verblind door het eerste succes, verblind door het eigen product, zonder voeling met de markt te houden? Zonder bij te sturen?

Identiteitscrisis

De valkuil van Wendy is ook dat het vooral Wendy is. Een blad als Linda. hangt veel minder aan de persoon: buiten dat ze op de cover staat, gaat het blad niet over haar. Rob van Vuure vergeleek deze twee bladen al eens, op vermakelijke wijze, met elkaar. Maar er is geen vergelijk: ze zijn compleet tegenovergesteld van elkaar. Het concept, de denkwijze is totaal verschillend. En Wendy kreeg een identiteitscrisis.

Wake up!

Er wordt geclaimd dat Wendy winst maakte, maar daar zet ik toch vraagtekens bij. Een dergelijk ego-blad is toch niet van deze tijd; een tijd waarin een bedrijf, dus ook een blad, transparant en eerlijk moet zijn? En waarin je als bedrijf iets toevoegt voor je publiek? Dat geldt niet alleen voor bladen, maar voor iedereen. Wake up!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *